Nowe przepisy regulujące podatek akcyzowy od alkoholu ułatwią rozwój małych firm branży i przyczynią do lepszej ochrony zdrowia konsumentów – zapewnia Komisja Europejska, proponując pakiet wniosków legislacyjnych. Obejmą one m.in. producentów cydru, którzy obecnie nie mają dostępu do obniżonych stawek akcyzy przyznawanych małym producentom piwa i napojów spirytusowych.

   Komisja zapowiedziała zmianę przepisów regulujących podatek akcyzowy od alkoholu w UE, torując drogę ku przyjaźniejszemu otoczeniu biznesowemu, zmniejszeniu kosztów dla małych przedsiębiorstw zajmujących się produkcją alkoholu oraz lepszej ochronie zdrowia konsumentów.
   Ta zapowiedź oznacza, że drobni producenci alkoholu i producenci alkoholi rzemieślniczych (w tym, po raz pierwszy, mali niezależni producenci cydru) będą mieli dostęp do nowego, ogólnounijnego systemu certyfikacji potwierdzającego ich dostęp do niższych stawek celnych w całej Unii. Korzyści dla zdrowia konsumentów ma przynieść także intensyfikacja walki z nielegalnym wykorzystywaniem zwolnionego z podatku alkoholu denaturowanego do produkcji podróbek napojów alkoholowych. Planowany jest również wzrost progu dla piwa o niższej zawartości alkoholu, do którego mogą mieć zastosowanie obniżone stawki podatkowe.
   Komisarz do spraw gospodarczych i finansowych, podatków i ceł Pierre Moscovici powiedział: „Wspólne unijne przepisy dotyczące struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych mają ponad 25 lat i wymagają pilnej aktualizacji, aby mogły nadążyć za wyzwaniami i możliwościami, jakie stwarzają nowe technologie i rozwój handlu, przy jednoczesnej ochronie zdrowia publicznego. Zachęcam państwa członkowskie do szybkiego i zdecydowanego podjęcia decyzji w tej kwestii”.
Wniosek ma na celu:
• wprowadzenie jednolitego systemu certyfikacji, uznawanego we wszystkich państwach UE, potwierdzającego status niezależnych, drobnych producentów w całej Unii. Ograniczy to koszty administracyjne i koszty przestrzegania przepisów dla drobnych producentów, którzy powinni móc korzystać z obniżonych stawek akcyzy pod pewnymi warunkami;
• zapewnienie precyzyjnej i spójnej klasyfikacji cydru w całej UE, której brak jest obecnie główną przeszkodą dla drobnych producentów cydru, którzy nie mają dostępu do obniżonych stawek przyznawanych małym producentom piwa i napojów spirytusowych;
• wprowadzenie przejrzystych przepisów dotyczących procesów i warunków produkcji alkoholu denaturowanego w UE. Alkohol ten wykorzystywany jest do produkcji m.in. środków czyszczących, płynów do mycia szyb, perfum i środków zapobiegających zamarzaniu, i jest zwolniony z podatku akcyzowego. Takie zwolnienie może być nadużywane przez nieuczciwych producentów, którzy – nie płacąc podatków i, co ważniejsze, narażając zdrowie konsumentów – wykorzystują denaturat do produkcji i sprzedaży potencjalnie niebezpiecznych podróbek napojów alkoholowych. Wniosek KE pozwoli stworzyć nowoczesny system zgłaszania nadużyć w odniesieniu do niektórych preparatów na bazie alkoholu, tak aby nie mogły być już stosowane jako substancje skażające;
• aktualizację systemów informatycznych. Nowe przepisy zastąpią przestarzałe, oparte na dokumentach papierowych procedury śledzenia przemieszczenia się niektórych alkoholi denaturowanych i doprowadzą do obowiązkowego stosowania systemu przemieszczania wyrobów akcyzowych (EMCS). Ułatwi to śledzenie przemieszczania tych produktów wysokiego ryzyka w czasie rzeczywistym, ograniczając oszukańcze korzystanie ze zwolnienia z podatku oraz chroniąc konsumentów;
• podniesienie progu dla piwa o niższej zawartości alkoholu, które może być objęte obniżonymi stawkami podatkowymi, z 2,8 proc. obj. do 3,5 proc. obj. w celu zachęcenia browarników do innowacyjności i tworzenia nowych produktów. Powinno to skłonić konsumentów do wybierania napojów alkoholowych o niskiej zawartości alkoholu zamiast standardowych wysokoprocentowych alkoholi, co powinno ograniczyć spożycie alkoholu.
   Przedstawione wnioski zawierają również przepisy dotyczące ogólnie podatku akcyzowego, które mają na celu usunięcie barier dla MŚP. Umożliwi im to korzystanie z nowoczesnych systemów informatycznych oraz zniesienie obowiązku zatrudniania przedstawicieli podatkowych. Państwa członkowskie mogą obecnie wymagać, aby sprzedawcy na odległość produktów objętych akcyzą zatrudniali przedstawicieli podatkowych, co może sprawić, że legalny handel będzie finansowo nieopłacalny.
Kontekst
   Podatek akcyzowy to podatek pośredni od sprzedaży lub użytkowania określonych produktów, takich jak alkohol. Jest on zwykle wyliczany od ilości produktu, np. 1 000 litrów. Wszystkie wpływy z podatku akcyzowego wpływają do budżetów krajowych i stanowią około 5–18 proc. dochodów podatkowych lub 2–5 proc. PKB państw członkowskich. Państwa członkowskie UE mogą swobodnie ustalać stawki krajowe według własnego uznania, pod warunkiem że przestrzegają ogólnounijnych progów minimalnych.
   Istniejące unijne przepisy dotyczące harmonizacji struktur podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych uzgodniono w 1992 r. (dyrektywa 92/83/EWG). Określają one wspólne definicje wyrobów alkoholowych, które są objęte akcyzą, i gwarantują, że wszystkie państwa członkowskie w ten sam sposób traktują te same wyroby. Określają one również metodę naliczania należności podatkowych od produktów alkoholowych oraz kryteria korzystania z obniżonych stawek lub ze zwolnień. Pozostałe prawodawstwo w tej dziedzinie oraz zaproponowane dziś przekształcenie (dyrektywa 2008/118/WE) ustanawiają przepisy mające zastosowanie do wszystkich wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (alkohol, tytoń i energia).
   Rewizja obu dyrektyw jest częścią realizowanego przez Komisję programu sprawności i wydajności regulacyjnej (REFIT). Rada zwróciła się do Komisji o przeprowadzenie również niezbędnych badań i konsultacji w celu przedstawienia wniosków w sprawie rewizji obu dyrektyw. Ich częścią były otwarte konsultacje publiczne rozpoczęte w 2017 r. Respondenci zwrócili uwagę na wartość dodaną doprecyzowania obecnych przepisów i z zadowoleniem przyjęli zmniejszenie obciążeń administracyjnych i związanych z przestrzeganiem przepisów.
   Wspomniane wnioski ustawodawcze zostaną teraz przedłożone Parlamentowi Europejskiemu i Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu do konsultacji oraz Radzie do przyjęcia.
Za: Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce

 

Deklaracja Pierwotna

Deklaracja o wersji pierwotnej "Prawa Europejskiego w praktyce" Redakcja "Prawa Europejskiego w praktyce" informuje, że wersją pierwotną (referencyjną) czasopisma jest wydanie papierowe (ISSN 1733-2036). Po ukazaniu się drukiem nowego numeru czasopisma, Redakcja zamieszcza na stronie internetowej www.pewp.pl jego spis treści oraz wybrane publikacje z numeru.

Rada Naukowa

Prof. dr hab. Maria Magdalena Kenig-Witkowska,

Prof. dr hab. Jan Barcz,

Prof. dr hab. Marek Chmaj,

Prof. dr hab. Artur Nowak-Far,

Prof. dr hab. Arkadiusz Wudarski,

Prof. nadzw. UW, dr hab. Robert Grzeszczak,

Tomasz Janik,

Adw. dr Rafał Morek,

Dr Joanna Brylak,

Dr Marcin Krzymuski,

Dr Robert Siwik,

Dr Barbara Godlewska-Bujok.