Historia polis komunikacyjnych uznawana na terenie całej UE, gwarantowanie odszkodowania w przypadku niewypłacalności ubezpieczyciela, skuteczna eliminacja z ruchu pojazdów nieubezpieczonych – KE proponuje modernizację przepisów w sprawie ubezpieczeń pojazdów. „Dzięki przedstawionym wnioskom zapewniamy, by w przyszłości osoby poszkodowane w wypadkach drogowych były lepiej chronione” – powiedział komisarz Valdis Dombrovskis.

   Komisja Europejska zaproponowała wzmocnienie przepisów UE w sprawie ubezpieczeń pojazdów w celu lepszej ochrony osób poszkodowanych w wypadkach z udziałem pojazdów mechanicznych oraz zwiększenia praw posiadaczy polis ubezpieczeniowych.
   Wniosek gwarantuje, że ofiary wypadków drogowych otrzymają należne im pełne odszkodowanie, nawet jeżeli ubezpieczyciel jest niewypłacalny. Zmienione przepisy przewidują także, że osoby posiadające dotychczasowy przebieg ubezpieczenia w innym państwie członkowskim UE będą traktowane na równi z krajowymi posiadaczami polis ubezpieczeniowych i potencjalnie będą mogły korzystać z lepszych warunków ubezpieczenia.
   Wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za stabilność finansową, usługi finansowe i unię rynków kapitałowych Valdis Dombrovskis powiedział: „Dzięki przedstawionym wnioskom zapewniamy, by w przyszłości osoby poszkodowane w wypadkach drogowych były lepiej chronione. Ponadto w przypadku wyjazdu za granicę i wykupienia ubezpieczenia komunikacyjnego w innym państwie członkowskim UE dotychczasowy przebieg ubezpieczenia będzie traktowany w taki sam sposób, jak w przypadku krajowych posiadaczy ubezpieczenia. To dobra wiadomość dla tych, którzy przemieszczają się na terenie całej UE, a także dla nas wszystkich jako obywateli UE”.
   Wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za zatrudnienie, wzrost gospodarczy, inwestycje i konkurencyjność Jyrki Katainen oświadczył: „Dyrektywa w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych ułatwi sprawne funkcjonowanie jednolitego rynku w zakresie ubezpieczeń komunikacyjnych z korzyścią dla kierowców i potencjalnych ofiar wypadków z udziałem pojazdów mechanicznych. Ułatwiamy mobilność w całej UE dzięki wprowadzeniu możliwości przenoszenia przebiegu ubezpieczenia. Ponadto zwiększamy dostęp do odszkodowań dla ofiar wypadków z udziałem pojazdów mechanicznych w przypadku niewypłacalności ubezpieczyciela oraz zwalczamy prowadzenie nieubezpieczonych pojazdów”.
   Wniosek dotyczący zmiany dyrektywy w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych ułatwi odpowiednim organom zapobieganie prowadzenia nieubezpieczonych pojazdów. Dostosowuje on minimalne poziomy ubezpieczenia pojazdów w całej UE. Ponadto precyzuje zakres dyrektywy w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych, mając na uwadze najnowsze orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Wniosek jest kontynuacją planu działania Komisji w sprawie detalicznych usług finansowych z marca 2017 r.
Komisja proponuje następujące zmiany:
• Niewypłacalność ubezpieczyciela: Jeżeli ubezpieczyciel pojazdu odpowiedzialnego za wypadek jest niewypłacalny, osoby poszkodowane szybko uzyskają pełną rekompensatę w państwie członkowskim ich miejsca zamieszkania. Takie rozwiązanie zagwarantuje, że w sytuacjach transgranicznych ostateczna odpowiedzialność finansowa spoczywać będzie na sektorze ubezpieczeń rodzimego państwa członkowskiego ubezpieczyciela przy jednoczesnej możliwości szybkiego uzyskania odszkodowania przez osoby poszkodowane.
• Przebieg ubezpieczenia: Ubezpieczyciele będą musieli traktować oświadczenia o przebiegu ubezpieczenia wydane przez ubezpieczyciela z innego państwa członkowskiego na równi z tymi wydanymi w ich kraju. Powinno to zagwarantować obywatelom nabywającym ubezpieczenie za granicą możliwość skorzystania z bardziej konkurencyjnych składek ubezpieczeniowych na tych samych zasadach co klienci krajowi.
• Uczestnictwo w ruchu nieubezpieczonych pojazdów: Uprawnienia państw członkowskich do podejmowania działań mających na celu zapobieganie prowadzeniu nieubezpieczonych pojazdów zostaną wzmocnione. Celem jest ograniczenie prowadzenia nieubezpieczonych pojazdów, które przyczynia się do podwyższenia składek dla uczciwych kierowców.
• Minimalne sumy gwarancyjne: Obywatele UE będą mogli korzystać z takiego samego poziomu minimalnej ochrony podczas podróży na terytorium UE. We wniosku ujednolicono minimalne poziomy ochrony dla całego obszaru UE w przypadku wystąpienia szkody na osobie lub szkody materialnej, ponieważ obecne minimalne poziomy nieznacznie się różnią pomiędzy państwami członkowskimi.
• Zakres: W celu zwiększenia pewności prawa we wniosku dotyczącym zmiany dyrektywy uwzględniono najnowsze orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Nowe przepisy w szczególności precyzują, że ubezpieczeniem objęte są wypadki spowodowane podczas normalnego użytkowania pojazdu do celów transportu, w tym podczas jego używania na terenie prywatnej nieruchomości.
Kontekst
   Pierwsza dyrektywa UE w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych została przyjęta w 1972 r. Jej celem była ochrona osób poszkodowanych w wypadkach w ruchu drogowym oraz ułatwienie swobodnego przemieszczania się pojazdów silnikowych między państwami członkowskimi. Następnie pięć dyrektyw dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych stopniowo wzmacniało ochronę obywateli UE. W 2009 r. zostały one połączone w jedną unijną dyrektywę w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych (dyrektywa 2009/103/WE).
   W czerwcu 2016 r. Komisja rozpoczęła prace nad oceną dyrektywy w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych, które obejmowały konsultacje publiczne przeprowadzone w okresie od lipca do października 2017 r. Przedstawione dziś zmiany dyrektywy są wynikiem przeprowadzonej oceny.
Za: Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce

 

Deklaracja Pierwotna

Deklaracja o wersji pierwotnej "Prawa Europejskiego w praktyce" Redakcja "Prawa Europejskiego w praktyce" informuje, że wersją pierwotną (referencyjną) czasopisma jest wydanie papierowe (ISSN 1733-2036). Po ukazaniu się drukiem nowego numeru czasopisma, Redakcja zamieszcza na stronie internetowej www.pewp.pl jego spis treści oraz wybrane publikacje z numeru.

Rada Naukowa

Prof. dr hab. Maria Magdalena Kenig-Witkowska,

Prof. dr hab. Jan Barcz,

Prof. dr hab. Marek Chmaj,

Prof. dr hab. Artur Nowak-Far,

Prof. dr hab. Arkadiusz Wudarski,

Prof. nadzw. UW, dr hab. Robert Grzeszczak,

Tomasz Janik,

Adw. dr Rafał Morek,

Dr Joanna Brylak,

Dr Marcin Krzymuski,

Dr Robert Siwik,

Dr Barbara Godlewska-Bujok.