Komisja wolności obywatelskich, sprawiedliwości i spraw wewnętrznych (LIBE) Parlamentu Europejskiego przyjęła 29 stycznia br. rezolucję popierającą uruchomienie przez Komisję Europejską art. 7 traktatu wobec Polski. Za rezolucją głosowało 33 posłów komisji, 9 było przeciw, nikt się nie wstrzymał.

   Rezolucja została przygotowana po decyzji Komisji Europejskiej o uruchomieniu artykułu 7 unijnego traktatu wobec Polski, "ponieważ kraj ten jest uważany za wyraźnie zagrożony naruszeniem europejskich wartości".
   Komisja PE w przegłosowanej rezolucji "z zadowoleniem przyjmuje decyzję Komisji (Europejskiej) z dnia 20 grudnia 2017 r. o aktywowaniu art. 7 ust. 1 Traktatu o Unii Europejskiej w odniesieniu do sytuacji w Polsce i popiera wezwanie Komisji skierowane do polskich władz w celu rozwiązania problemów".
   Wzywa Radę UE do "podjęcia szybkich działań zgodnie z postanowieniami zawartymi w art. 7 ust. 1 Traktatu o Unii Europejskiej" oraz wzywa Komisję Europejską i Radę UE "do pełnego i regularnego informowania Parlamentu o poczynionych postępach i działaniach podejmowanych na każdym etapie procedury".
   W grudniu ub. roku Komisja Europejska zwróciła się do państw członkowskich UE o uruchomienie wobec Polski procedury o naruszenie praworządności w związku z reformami w systemie sądownictwa przeprowadzanymi przez władze w Warszawie.
   Miesiąc wcześniej z propozycją uruchomienia takiej procedury wystąpił PE, ale po decyzji Komisji uznał, że wycofa się z własnej procedury, by nie dublować postępowania.
Dalsze kroki
   Rezolucja, której projekt przyjęła komisja parlamentarna, zostanie poddana pod głosowanie podczas jednej z kolejnych sesji plenarnych. Stwierdzenie przez rządy państw członkowskich UE  „wyraźnego ryzyko poważnego naruszenia” wartości UE przez Polskę, zanim nabierze mocy prawnej, wymagać będzie zatwierdzenia przez Parlament Europejski.
Procedura
   Artykuł 7. Traktatu UE, który do tej pory nigdy nie był stosowany, definiuje kroki, jakie Rada (ministrowie z państw członkowskich) może podjąć w celu zapobieżenia naruszeniu fundamentalnych dla Unii Europejskiej zasad zdefiniowanych w artykule 2 Traktatu.  Stanowi też podstawę prawną dla nałożenia sankcji na państwo członkowskie, które sprzeniewierzy się tym zasadom.
   Na mocy art. 7 ust. 1, z inicjatywy jednej trzeciej państw członkowskich, Parlamentu lub Komisji Rada UE może stwierdzić, że istnieje wyraźne ryzyko poważnego naruszenia wartości UE przez państwo członkowskie. Decyzja Rady w tej sprawie podejmowana jest większością czterech piątych jej członków, wymaga też zgody Parlamentu Europejskiego. Rada może również przedstawić władzom danego kraju konkretne zalecenia.
   Zgodnie z art. 7 ust. 2 „poważne i stałe naruszenie” unijnych zasad może zostać stwierdzone przez Radę Europejską (szefowie rządów lub państw UE) na wniosek jednej trzeciej państw członkowskich UE lub Komisji Europejskiej. W takim przypadku Rada musi podjąć decyzję jednomyślnie, a Parlament musi wyrazić zgodę.
   Artykuł 7 ust. 3 przewiduje nałożenie na państwo członkowskie sankcji, na przykład zawieszenia prawa głosu w Radzie.
Za: PAP, europarl

Deklaracja Pierwotna

Deklaracja o wersji pierwotnej "Prawa Europejskiego w praktyce" Redakcja "Prawa Europejskiego w praktyce" informuje, że wersją pierwotną (referencyjną) czasopisma jest wydanie papierowe (ISSN 1733-2036). Po ukazaniu się drukiem nowego numeru czasopisma, Redakcja zamieszcza na stronie internetowej www.pewp.pl jego spis treści oraz wybrane publikacje z numeru.

Rada Naukowa

Prof. dr hab. Maria Magdalena Kenig-Witkowska,

Prof. dr hab. Jan Barcz,

Prof. dr hab. Marek Chmaj,

Prof. dr hab. Artur Nowak-Far,

Prof. dr hab. Arkadiusz Wudarski,

Prof. nadzw. UW, dr hab. Robert Grzeszczak,

Tomasz Janik,

Adw. dr Rafał Morek,

Dr Joanna Brylak,

Dr Marcin Krzymuski,

Robert Siwik,

Dr Barbara Godlewska-Bujok.