UE przeznaczy 676 mln euro na poprawę infrastruktury kolejowej i drogowej w Polsce. KE przyjęła trzy duże projekty w ramach polityki spójności, które pozwolą na modernizację oraz poprawę bezpieczeństwa przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów i skróceniu czasu podróży. Unowocześniony zostanie system komunikacji, przebudowana linia kolejowa na Śląsku, powstanie też obwodnica Nowego Miasta Lubawskiego.

Ponad 487 mln euro na modernizację krajowego systemu komunikacji kolejowej
   Finansowane przez UE prace będą polegały na zastąpieniu przestarzałej technologii i stworzeniu nowoczesnego systemu komunikacji na prawie 14 tys. km linii kolejowej w całym kraju. Projekt ten, oprócz poprawy bezpieczeństwa pasażerów i skrócenia czasu podróży, umożliwi Polsce wprowadzenie europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym, który połączy polskie linie kolejowe z europejską siecią kolejową.
   Dostosowanie polskich systemów komunikacyjnych do systemów istniejących w całej Europie pozwoli uniknąć konieczności zmiany lokomotyw lub urządzeń pokładowych na przejściach granicznych. Dzięki temu transport kolejowy będzie bardziej opłacalny i szybszy. Oczekuje się, że projekt rozpocznie się w lipcu 2023 r.
Ponad 117 mln euro na modernizację linii kolejowych na Śląsku
   Projekt obejmuje modernizację i elektryfikację 46 km linii kolejowych oraz budowę lub remont stacji, peronów, wiaduktów i mostów na Śląsku. Ma on również umożliwić dostęp do peronów osobom o ograniczonej sprawności ruchowej oraz budowę nowej stacji na międzynarodowym lotnisku w Pyrzowicach, które obsługuje stolicę regionu – Katowice.
   Prace mają umożliwić przywrócenie ruchu na linii kolejowej na odcinku Tarnowskie Góry–Zawiercie, co zapewni bezpieczne i niezawodne połączenia z lotniskiem w Pyrzowicach. Prace mają zostać ukończone w maju 2022 r. Projekt ma poprawić efektywność transportu towarowego i zapewnić wydajny ruch pasażerski. W ostatecznym rozrachunku ma on przyczynić się do pobudzenia lokalnego rozwoju gospodarczego.
Prawie 72 mln euro na zmniejszenie natężenia ruchu w województwie warmińsko-mazurskim
   W ramach finansowanego przez UE projektu wybudowana zostanie obwodnica, która od wschodu omijać będzie Nowe Miasto Lubawskie w województwie warmińsko-mazurskim. W ciągu drogi krajowej nr 15, która łączy lokalne ośrodki miejskie z transeuropejską siecią transportową, obwodnica powinna zmniejszyć ruch w mieście i poprawić jakość życia mieszkańców. Obwodnica połączy województwo warmińsko-mazurskie z województwem kujawsko-pomorskim i tym samym zapewni łatwiejszy dojazd do Morza Bałtyckiego. Prace powinny zostać zakończone w czerwcu 2021 r.
Kontekst
   Polska jest największym beneficjentem funduszy udostępnianych w ramach polityki spójności. Od czasu przystąpienia do UE w 2004 r. w Polsce w ramach polityki spójności sfinansowano budowę lub modernizację 12 200 km dróg, zapewniono dostęp do internetu szerokopasmowego dla 9,1 mln osób oraz utworzono 151 tys. miejsc pracy.
   W kolejnym długoterminowym budżecie unijnym Polska nadal będzie największym beneficjentem funduszy udostępnianych w ramach polityki spójności. Komisja proponuje przeznaczyć ponad 72 mld euro na wsparcie transformacji polskiej gospodarki, tak aby była bardziej przyjazna dla środowiska, konkurencyjna i innowacyjna. Inwestycje UE będą w dalszym ciągu znacząco przyczyniać się do poprawy jakości codziennego życia polskich obywateli. Stanie się to za sprawą lepszej infrastruktury, zwiększonego zasięgu łączności szerokopasmowej, bardziej wydajnego transportu i większej efektywności energetycznej, lepszych usług zdrowotnych i lepszej jakości powietrza.

Za: Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce

 

Deklaracja Pierwotna

Deklaracja o wersji pierwotnej "Prawa Europejskiego w praktyce" Redakcja "Prawa Europejskiego w praktyce" informuje, że wersją pierwotną (referencyjną) czasopisma jest wydanie papierowe (ISSN 1733-2036). Po ukazaniu się drukiem nowego numeru czasopisma, Redakcja zamieszcza na stronie internetowej www.pewp.pl jego spis treści oraz wybrane publikacje z numeru.

Rada Naukowa

Prof. dr hab. Maria Magdalena Kenig-Witkowska,

Prof. dr hab. Jan Barcz,

Prof. dr hab. Marek Chmaj,

Prof. dr hab. Artur Nowak-Far,

Prof. dr hab. Arkadiusz Wudarski,

Prof. nadzw. UW, dr hab. Robert Grzeszczak,

Tomasz Janik,

Adw. dr Rafał Morek,

Dr Joanna Brylak,

Dr Marcin Krzymuski,

Dr Robert Siwik,

Dr Barbara Godlewska-Bujok.