Ambasadorowie państw UE uzgodnili 10 lipca br. stanowisko Rady co do projektu budżetu UE 2020. Gdy Rada UE to stanowisko formalnie przyjmie, posłuży ono prezydencji za mandat do negocjacji z Parlamentem Europejskim. Według stanowiska Rady przyszłoroczny budżet powinien wynosić 166,8 mld EUR w zobowiązaniach i 153,1 mld EUR w płatnościach. W porównaniu z 2018 r. oznaczałoby to wzrost zobowiązań o +0,6%, a płatności o +3,3%.
Wzrost w płatnościach wynika z przyspieszonej realizacji programów pod koniec obowiązywania wieloletnich ram finansowych 2014–2020. Dzięki zwyżce zobowiązania budżetowe będzie można wypłacić odpowiednio wcześnie, by uniknąć akumulacji zaległych rachunków, zwłaszcza w polityce spójności, gdzie programy są obecnie realizowane w przyspieszonym tempie.
Wspomniane wielkości uzgodniono przy założeniu, że Wielka Brytania będzie nadal w pełni uczestniczyć w finansowaniu i wykonywaniu budżetu UE do końca roku 2020.
„Przyszłoroczny budżet jest ostatnim budżetem obecnych wieloletnich ram finansowych. Państwa członkowskie chcą, by był on realistyczny i adekwatny do potrzeb. Stanowisko Rady przewiduje odpowiedni poziom płatności i finansowania w najważniejszych dziedzinach, takich jak wzrost i zatrudnienie, działania klimatyczne oraz zarządzanie migracją. Równocześnie punktowo rewiduje propozycję Komisji i pozostawia wystarczającą rezerwę na nieprzewidziane potrzeby. Dzisiejsze porozumienie posłuży za solidną podstawę negocjacji z Parlamentem Europejskim” – powiedział Kimmo Tiilikainen, sekretarz stanu w fińskim ministerstwie finansów, a zarazem główny negocjator Rady ds. budżetu UE 2020.
Dalsze wspieranie wzrostu i zatrudnienia
Wzmocnienie europejskiej gospodarki pozostaje ważnym priorytetem państw członkowskich.
Dlatego Rada niezmiennie popiera dofinansowanie programów z działu „Konkurencyjność na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia”, które otrzymałyby łącznie 24,0 mld EUR, czyli o 2,72% więcej niż w roku 2019.
Największy wzrost środków w budżecie 2020 dotyczyłby europejskich systemów nawigacji satelitarnej (EGNOS i Galileo: 1,2 mld EUR, czyli +74,75%), przedsięwzięć energetycznych w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (1,2 mld EUR, czyli +24,94%) oraz Europejskiego Korpusu Solidarności (166 mln EUR, czyli +15,88%). We wszystkich tych przypadkach Rada poparła poziomy finansowania zaproponowane przez Komisję.
Przewidziano też więcej środków na sztandarowe programy UE: Horyzont 2020 (12,8 mld EUR, czyli +3,73%) i Erasmus+ (2,8 mld EUR, czyli +2,49%), jak również na program COSME (+7,06%) – wspierający MŚP i przedsiębiorczość – oraz na europejski program rozwoju przemysłu obronnego (+4,08%) – mający utorować drogę do utworzenia Europejskiego Funduszu Obronnego na lata 2021–2027.
Dział „Spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna” otrzyma zastrzyk w postaci dodatkowych 633,6 mln EUR, czyli o 2,23% więcej niż w roku 2019.
Inne priorytetowe dziedziny
Rada popiera też dofinansowanie programu LIFE, zapewniającego środki na działania środowiskowe i klimatyczne (580 mln EUR, czyli +3,85%).
Łącznie niemal 20% budżetu UE byłoby przeznaczone na przeciwdziałanie zmianie klimatu, zgodnie z unijnym celem na okres 2014–2020.
W dziedzinie migracji zarezerwowano dodatkowe środki na Europejską Agencję Straży Granicznej i Przybrzeżnej – Frontex (101,4 mln, czyli +32,4% w porównaniu z rokiem 2019), by do roku 2027 mógł powstać stały korpus 10 000 strażników granicznych.
W dziedzinie ochrony ludności przewidziano dodatkowe 156,2 mln EUR na unijny mechanizm ochrony ludności, który pomaga państwom członkowskim w razie katastrof naturalnych, technologicznych czy antropogenicznych.
Jeżeli chodzi o działania zewnętrzne w dziale „Globalny wymiar Europy”, powodem ogólnego zmniejszenia zobowiązań względem roku 2019 jest koniec okresu zobowiązań budżetowych związanych z Instrumentem Pomocy dla Uchodźców w Turcji.
W porównaniu z programowaniem finansowym zrewidowano też w dół turecką linię budżetową Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA III) – do poziomu z roku 2019. Wygospodarowane w ten sposób środki rozdysponowano, m.in. na większe wsparcie dla Bałkanów Zachodnich
Ograniczenia wydatków administracyjnych
Jeżeli chodzi o wydatki administracyjne, Rada przyjęła podejście restrykcyjne. Wszystkie instytucje otrzymają co prawda większy budżet na rok 2020 z uwagi na zobowiązania statutowe i umowne, niemniej pierwotna propozycja Komisji została zmodyfikowana, zwłaszcza po to by ustabilizować liczebność kadr. Wydatki pozapłacowe są zamrożone na poziome z roku 2019 z niewielkimi wyjątkami.
Zdaniem Rady, wszelkie dodatkowe potrzeby w dziedzinie wydatków administracyjnych należy pokryć głównie metodą rewizji priorytetów.
Co dalej?
Rada ma formalnie przyjąć swoje stanowisko względem budżetu UE 2020 na początku września. Parlament planuje przyjąć swoje stanowisko w drugiej połowie października.
Za: Rada UE