Komisja Europejska zapowiedziała bezprecedensową kwotę 164 mln euro na projekty programu „Edukacja w sytuacjach nadzwyczajnych” w 2019 r. Jednocześnie ruszyła kampania w mediach społecznościowych. W ubiegłych trzech latach dzięki finansowaniu UE ponad 6,5 mln dziewcząt, chłopców i nauczycieli w 55 krajach skorzystało z lepszego dostępu do kształcenia i szkolenia.

   Christos Stylianides, komisarz ds. pomocy humanitarnej i zarządzania kryzysowego, powiedział: „Edukacja w sytuacjach nadzwyczajnych jest dla Unii Europejskiej absolutnym priorytetem. Od 2015 r. nasze wsparcie wzrosło z 1 proc. europejskiego budżetu na pomoc humanitarną do 10 proc. w 2019 r. Unia Europejska daje tu dobry przykład. Jest światowym liderem edukacji w sytuacjach nadzwyczajnych. Prowadzimy konkretne inwestycje na rzecz pokoju, pomagając każdemu dziecku uzyskać dostęp do szkoły, zawsze i wszędzie. Edukacja to fundament we wszelkich innych dziedzinach życia. Chroni ona przed przemocą, wykorzystywaniem seksualnym czy radykalizacją postaw, zwłaszcza w przypadku kryzysów humanitarnych. Dzięki niej dzieci czują się bezpieczne i daje ona im szanse na lepszą przyszłość”.
   Dzięki finansowaniu UE ponad 6,5 mln dziewcząt, chłopców i nauczycieli w 55 krajach dotkniętych kryzysem skorzystało w latach 2015–2018 z lepszego dostępu do wysokiej jakości kształcenia i szkolenia, ponieważ Unia Europejska zwiększyła wsparcie dla dzieci, które ucierpiały w wyniku kryzysu humanitarnego.
Wydarzenie #School4All
   Komisarz europejski Christos Stylianides zapowiedział na organizowanym w Brukseli wydarzeniu #School4All przyznanie nowych środków finansowych na edukację w sytuacjach nadzwyczajnych. W wydarzeniu wzięło udział ponad 400 uczniów szkół średnich, nauczyciele, osoby odpowiedzialne za kształtowanie polityki i zajmujące się czynnie pomocą humanitarną, a także laureat Pokojowej Nagrody Nobla Denis Mukwege oraz belgijscy piosenkarze Axelle Red i Typh Barrow.
Kampania #RaiseYourPencil
   Aby zwiększyć wiedzę o potrzebie zagwarantowania na całym świecie dostępu do edukacji wszystkim dziewczętom i chłopcom dotkniętym kryzysem, rozpoczęto dzisiaj kampanię # RaiseYourPencil mającą zachęcić młodych Europejczyków do wyrażenia solidarności ze swoimi rówieśnikami na całym świecie, którzy z powodu sytuacji kryzysowych nie mogą uczęszczać do szkoły. Kampania potrwa do września 2019 r. i obejmie zarówno okres, kiedy młodzi uczniowie z krajów europejskich będą kończyć rok szkolny i kiedy powrócą do szkoły po letniej przerwie. Używając ołówka jako uniwersalnego symbolu szkoły i edukacji, Komisja zachęca wszystkich w mediach społecznościowych do wzięcia udziału w kampanii # RaiseYourPencil w celu promowania wydarzenia # School4All.
Kontekst
   Obecnie blisko 75 mln dzieci na całym świecie ma ograniczony dostęp do edukacji lub nie ma go wcale ze względu na konflikty lub klęski żywiołowe. Tymczasem edukacja jest nie tylko podstawowym prawem człowieka, ale jest również dla dzieci niezwykle potrzebna i ważna w sytuacjach nadzwyczajnych. Jest ona konieczna, aby dzieci mogły uzyskać ochronę i doświadczać tolerancji, a także aby mogły mieć nadzieję na realizowanie swoich marzeń i budowanie własnej przyszłości.
   W ostatnich latach UE stale zwiększała środki na finansowanie edukacji w sytuacjach nadzwyczajnych. Od kiedy komisarz Stylianides ogłosił w 2015 r. edukację w sytuacjach nadzwyczajnych dziedziną priorytetową, udział w budżecie Komisji Europejskiej przeznaczony na edukację w sytuacjach nadzwyczajnych wzrósł z 1 proc. w 2015 r. do 10 proc. w 2019 r. Podczas gdy w 2015 r. Komisja wydała na edukację w sytuacjach nadzwyczajnych około 13 mln euro, kwota ta wzrosła do końca 2018 r. do 290 mln euro.
   W rezultacie UE stała się w dziedzinie edukacji w sytuacjach nadzwyczajnych światowym liderem. Finansowanie przez Komisję odbywa się za pośrednictwem zajmujących się pomocą humanitarną partnerów wykonawczych, w szczególności organizacji pozarządowych, agencji ONZ i realizujących projekty humanitarne organizacji międzynarodowych.
Za: Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce

Deklaracja Pierwotna

Deklaracja o wersji pierwotnej "Prawa Europejskiego w praktyce" Redakcja "Prawa Europejskiego w praktyce" informuje, że wersją pierwotną (referencyjną) czasopisma jest wydanie papierowe (ISSN 1733-2036). Po ukazaniu się drukiem nowego numeru czasopisma, Redakcja zamieszcza na stronie internetowej www.pewp.pl jego spis treści oraz wybrane publikacje z numeru.

Rada Naukowa

Prof. dr hab. Maria Magdalena Kenig-Witkowska,

Prof. dr hab. Jan Barcz,

Prof. dr hab. Marek Chmaj,

Prof. dr hab. Artur Nowak-Far,

Prof. dr hab. Arkadiusz Wudarski,

Prof. nadzw. UW, dr hab. Robert Grzeszczak,

Tomasz Janik,

Adw. dr Rafał Morek,

Dr Joanna Brylak,

Dr Marcin Krzymuski,

Dr Robert Siwik,

Dr Barbara Godlewska-Bujok.