UE pracuje nad poprawą bezpieczeństwa na drogach. Przedstawiciele rumuńskiej prezydencji w Radzie osiągnęli wstępne porozumienie z Parlamentem Europejskim co do wniosku w sprawie poprawy zarządzania infrastrukturą drogową, by zmniejszyć liczbę poważnych obrażeń oraz wypadków śmiertelnych na drogach. Reforma rozszerzy zakres obecnych przepisów na autostrady i inne drogi główne znajdujące się poza transeuropejską siecią transportową (TEN-T). Przyczyni się to znacząco do poprawy bezpieczeństwa infrastruktury drogowej w całej Unii. Dyrektywa będzie obejmowała też drogi poza obszarami miejskimi wybudowane z wykorzystaniem funduszy unijnych.
Zgodnie z wnioskiem przeprowadzana będzie ocena bezpieczeństwa ruchu drogowego obejmująca całą sieć, która będzie zwięzłą analizą całej sieci drogowej objętej dyrektywą i posłuży szacowaniu ryzyka wypadków. Władze będą wykorzystywać ustalenia oceny, żeby przeprowadzać bardziej ukierunkowane kontrole bezpieczeństwa ruchu drogowego, lub podejmować bezpośrednie działania naprawcze.
Wprowadzony zostanie nakaz, by w procedurach zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej systematycznie brać pod uwagę pieszych, rowerzystów i innych użytkowników dróg szczególnie narażonych na wypadki. To oni w 2017 r. stanowili niemal połowę ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w UE.
Co dalej?
Wstępnie uzgodniony tekst muszą jeszcze zatwierdzić Rada i właściwa komisja Parlamentu Europejskiego. Następnie, po zwyczajowej weryfikacji prawno-językowej, zostanie on formalnie przyjęty.
Za: Rada UE